Biblijski cikel May19

Tags

Related

Share

Biblijski cikel

Kriemhild Retter

Sakralna umetnost vedno presega prvi pogled in začasnost, tako da prinaša duhovno globino in daljavo za pogled.
Stalno spoprijemanje s tradicionalno in aktualno umetnostjo je stilno zaznamujoče za slikarsko delo Mateja Metlikoviča. Svoj Biblijski cikel vidi kot »hommage« in izraz spoštovanja do biblijskega sporočila v slikarstvu Marca Chagalla.
Potreba po preseganju meja in oziranje na druga področja umetniškega izražanja, kot so umeščanje slikarstva v prostor, glasba, beseda, liturgija, koreografija in izrazni ples, je čedalje pomembnejša v njegovem ustvarjalnem procesu. Privlačnost in možnosti umetnosti kot celostne umetnine!
Studenec inspiracije in spodbuda za Mateja Metlikoviča je intenzivno poslušanje glasbe, predvsem del Oliviera Messiaena. Valovanja, ritmi, zvoki, …. Poslušati, transformirati in spraviti zvoke v jezik barve in oblike. Barvni toni kot fanfare!
Tudi naš današnji večer je v znamenju dialoga več umetniških disciplin. Jürgen Schwab interpretira vseh dvanajst slik na orglah. Poglobi se v posamezno sliko, prevaja, tolmači, nadaljuje. Njegov glasbeni izbor upošteva glasbene predstave Mateja Metlikoviča, vključuje pa tudi lastni pogled na teme in slike. Ravno v NIGUN, v stari judovski plesni pesmi, zadene srce starozaveznega oznanjanja.
S pomočjo slik in poznanstva z Matejem Metlikovičem se je Jürgen Schwab navdušil za nove kompozicije. Danes (17. junija 1999) je premierna izvedba dveh njegovih skladb – MOJZES in KOZMIČNA FANTAZIJA.
Senzibilen in ekspresiven način izvajanja telesnega gibanja, ritmike in plesnih elementov Inge Pietsch prinaša novo, obogateno dimenzijo v dialogu in recepciji slik.
Dve pred kratkim izdelani in uspešno predstavljeni koreografiji bosta doživeli danes pomenski dodatek ob spremljavi dveh slik (2. in 3.).

»Kacha, kacha, n ‘rakheda …(1)
Zaplešimo, kar tako!
Dvignite dlani proti nebu!
Zbudite se! Bodite pogumni!….«

Posebej za 4. sliko je Inga Pietsch izdelala novo koreografijo, pri čemer jo je vodila imanenca slike in asociativnost. Tako Vam smem danes zvečer to delo predstaviti kot premierno izvedbo.

Slikanje Mateja Metlikoviča očara z močno barvitostjo, ekspresivnostjo in sijajem. Nudi slikovito in tematsko močne kontraste:

Svet in nebesa,
človek in Bog,
figuracija in abstrakcija,
realnost in sanje.

K temu spadajo oblikovalska sredstva kontrasta svetlo – temno in kontrasta komplementarnih barv. Dualizem je nosilni princip in upodobljeno naj bi ravno bilo hrepenenje po presežnem. Življenje v napetosti med že – sedaj in še – ne.
Prizorišče upanja.
Kontrasti in nadaljni razvoj, premagovanje kaosa in protislovje so program. Izpolnitev je cilj.
Obljuba. Osvoboditev. Blagoslov.
Ena barvna skupina prevladuje. Rumena – oranžna – rdeča pomenijo sonce, žarenje, dinamiko, življenjsko strast.
Opozarjam na neprekinjeno oblikotvorni element krožne forme. Krog je vpisan v vsako sliko. Njegova rotacija prinaša v zadržano statičnost pravokotnih platen gibanje, osrediščenost, omejitev, razmejitev. Brez začetka, brez konca.
Rečeno v svetopisemskem jeziku:

Nova stvaritev.
Polnost.
Popolnost.

Dotaknjenost od božjega zlatega sijaja.
Mavrica pisane božje milosti povzroči zvenenje slikarstva.
Barve Mesije.
Messiaenove barve…

Prevod: Peter Prašnikar

(1) Skladba J. Schwaba po judovskem napevu, GRATIAS: ALLELUIA. CD plošča (knjižica), Stuttgart 1997

Biblijski cikel dvanajstih slik (akril na platnu, vsaka 70 x 50 cm) je bil ustvarjen v letih 1995 in 1996 na podlagi biblično-teološkega koncepta, ki ga je zasnoval biblicist mag. Klaus Einspieler iz Celovca. Kot del potujoče Biblične razstave “Sveto pismo – knjiga življenja”, ki so jo leta 1996 ob izidu novega Slovenskega standardnega prevoda Svetega pisma pripravili sodelavci celovškega dušnopastirskega urada, je krstno predstavitev doživel septembra 1996 v ljubljanskem Cankarjevem domu v sklopu kulturnih dogodkov ob mednarodnem simpoziju “O interpretaciji Svetega pisma” in bil kasneje razstavljen še v galeriji Družina v Ljubljani in galeriji Ars Sacra v Mariboru. Od jeseni 1996 pa do danes je bil razstavljen v številnih krajih avstrijske Koroške, na Dunaju (galerija Korotan) in na dveh razstavah v Nemčiji (Stuttgart, Gingen/Fils)- na zadnjih treh razstavah so bila odprtja povezana s koncerti, ki jih je izvedel organist in pianist Jürgen Schwab ob sodelovanju še z drugimi glasbeniki in plesalkami izraznega plesa evo Stramšek, Baro Kolenc in mag. Ingo Pietsch.

V Sloveniji je bil cikel ponovno predstavljen leta 2001 v sklopu slikarsko-glasbeno-plesnega dogodka in razstave “Biblijski kontrapunkti” v Zavodu sv. Stanislava v Šentvidu pri Ljubljani.

(Prev. Peter Prašnikar)